pdf_micDownload PDF

Abstract

This paper is an argument about the necessity and the importance of leadership literature in Education. The study case focuses on the present situation of Romania.

 

Starea de fapt

România secolului XXI funcţionează contra naturii, cu o educaţie conformă cu secolul al XX-lea în cel mai bun caz. Specific, schimbarea paradigmei Educaţiei în România începe cu operaționalizarea următorului set de provocări strategice:

  • Valorile pe care Şcoala le cultivă copiilor noştri în secolul XXI. Care sunt ele, de fapt, pentru următorii 15-25 de ani, spre deosebire de starea actuală, în care școala nu NU CULTIVĂ NICIO VALOARE, pe bune?
  • Modelul de arhitectură curriculară de secol XXI. Cum arată acest model, pentru următorii 15-25 de ani, spre deosebire de cel actual, identic celui de acum 30-40 de ani?
  • Modelul de carieră didactică de secol XXI, viabil şi funcţional. Când va exista?
  • Modelul de arhitectură instituțională de secol XXI, viabil și functional. Concret: „Inspecții școlare, DA! Inspectorate școlare, NU!”. De acord?

Până când România nu dă răspunsuri viabile temelor de mai sus, orice intervenţie în sistem e formă fără fond. Așadar, rămâne realitatea implacabilă, care nu ţine seama de niciun calcul politic conjunctural: starea Educaţiei, acum, înseamnă ameninţare directă la adresa siguranţei noastre naţionale, deoarece absolvenţii inepţi produşi de şcoala de azi sunt adulții inepţi ai României de mâine. Aşa încât azi, ca şi peste zece ani, tot de aici plecăm şi până nu vom rezolva chestiunea precizată nu va fi deloc „pace sub măslini”.

 

Soluția autorului

Întrucât vorbim de nevoia celei de-a treia mari transformări de sistem, după reforma coordonată de Spiru Haret la finalul veacului al XIX-lea și reforma comunistă din anii ’50-’60, instrumentarul necesar procesului este unul dominant de leadership, centrat pe amorsarea proceselor de schimbare adaptivă. Pornind de la acest fapt, autorul a coordonat trei paliere de proiecte editoriale, menite să consolideze prezența în limba română a literaturii valoroase de leadership, focalizată pe soluții pentru schimbarea paradigmei Educației în România:

  1. Cărți de leadership clasice, pre/post-fațate cu studii de caz, ilustrând aplicarea acelor modele la cazul transformării de sistem a școlii; exemple:
    • Leadership. Arta și măiestria de a conduce. De la paradigma clinică la pragmatismul schimbării[1]-Manfred Kets de Vries; CODECS, 2007.
    • Leadership real[2] – Dean Williams; CODECS, 2006.
    • Leadership adaptiv[3] – Ronald Heifetz, Alexander Grashow, MartyLinski; BMI, 2012.
    • Adevărul despre leadership[4] – James Kouzes, Barry Posner; BMI, 2016.
  2. Contribuții/studii în volume colective; exemple:
    • Soft + Hard = SMART. Conversație despre valori, putere și curaj civic, în „România noului val[5] (Marius Stoian, Bogdan Gavrilă – coord.); CRSC, București, 2015, pp. 267-274.
    • Liderii mileniului trei, în „100 de fețe ale inovației[6] (Mihaela Nicola, Marius Stoian – coord.); Nemira, 2016, pp. 71-80.
    • Educație și securitate națională. Raport de stare 2015, în „România transatlantică”[7] (Vasile Iuga, Mihaela Nicola, Răsvan Radu – coord.); CRSC, 2016, pp. 1066-1076.
  3. Volume de autor:
    • România pe bune începe cu Școala pe bune[8] – BMI, 2013.
    • Educație și securitate națională[9] – BMI, 2014.
    • Educație, securitate națională, transformare culturală[10] (împreună cu Șerban Iosifescu) – BMI, 2015.
    • 2016, anul ratat. Patologia imposturii curriculare[11] (împreună cu Iunona Staș) – BMI, 2016.
    • Școala, după Solomon Marcus. Tribut răzvrătitului academician[12] – BMI, 2017
    • Timpul rinocerilor[13] – BMI, 2018

A consacra schimbarea paradigmei Educaţiei ca Proiect de Ţară este o misiune critică istorică, în contul elitelor de azi ale ţării. Elitele sunt persoane şi entităţi capabile să genereze Proiecte de Ţară pentru România. Proiectele de Ţară sunt cele ale căror punere în fapt ne legitimează să stăm cu fruntea sus şi să dăm seamă în faţa istoriei.

[1]http://www.librarie.net/p/157360/leadership-arta-si-maiestria-de-a-conduce-de-la-paradigma-clinica-la-pragmatismul-schimbarii
[2]https://www.libris.ro/leadership-real-dean-williams-COC973-8060-89-0–p316752.html
[3]https://www.libris.ro/leadership-adaptiv-ronald-heifetz-alexander-BMI978-606-93320-0-9–p607858.html
[4]https://www.libris.ro/adevarul-despre-leadership-james-m-kouzes-BMI978-606-92598-9-4–p990821.html
[5]https://noulval.ro/
[6]https://nemira.ro/100-de-fete-ale-inovatiei
[7]http://www.clubromania.org/romania-transatlantica/
[8]https://carturesti.ro/carte/romania-pe-bune-incepe-cu-scoala-pe-bune-215548
[9]https://www.libris.ro/educatie-si-securitate-nationala-marian-stas-BMI978-606-93320-8-5–p875243.html
[10]https://www.cartepedia.ro/carte/stiinte-umaniste/pedagogie-si-metodica/educatie-securitate-nationala-transformare-culturala-38010.html
[11]https://www.libris.ro/2016-anul-ratat-patologia-imposturii-curriculare-BMI978-606-8038-17-9–p1073309.html
[12]https://www.libris.ro/scoala-dupa-solomon-marcus-marian-stas-BMI978-606-8038-20-9–p1073311.html
[13]http://www.librarie.net/p/306324/timpul-rinocerilor-educatie-batjocorita-politic-jurnal-de-blog

 

Despre Autor

ing. mat. Marian STAȘ

Harvard Kennedy School, MPA

http://adevarul.ro/blogs/marian.stas

Referințe

Galerie

Social Media: